Vad skulle du ta?

Våran kropp klarar ju sig inte utan protein och framförallt vi som tränar konstant behöver det extra mycket. Många gör det enkelt för sig genom att köpa protein (vassle) och bara ta det och tro att det bygger upp musklerna men hur ska man bygga muskler utan något med "massa" i. En drink hit eller dit gör ju så att musklerna inte bryts ner, men då gäller det ju att få i sig stadiga proteinkällor vid särskilda tider på dygnet för att öka musklernas volym. Nötfärs och Oxfilé är ju utmärkta proteinkällor men med deras prisklass finns det bättre.



Här ovanför ser du inte Oxfilé, utan en tillagad tonfiskfilé. Med 22-26gram protein per 100gram så är den är överlägsen proteinkälla eftersom att ca.150gram tonfisk kostar allt från 12 till 18kr. Den är väl aningen torr att äta på burk men det är det effektivaste sättet och på så sätt enkelt att äta lite av en burk tonfisk på morgonen till frukost och som mindre mellanmål då proteindrinkar inte är möjliga.



Förutom dem dära goda passionsfrukter på bilden som ger bra med c-vitamin så fokusera på kycklingen =P
Den är väldigt mättande och innehåller 17 till 21gram protein per 100gram. För att inte tala om hur många variationer det finns på att tillaga kyckling? Den är bra att äta till större måltider under dagarna efter träningspassen osv. Prismässigt så är det inte alltför farligt när 900-1000gram frystkycklingfilé kostar mellan 40kr till 90kr som mest.



Vad tror ni detta är? Kanske någon slags torkad skinka eller från något viltdjur. Det är kanske inte så vanligt men hästkött sägs vara väldigt gott och mört som oxfilé. Garanterat proteinrikt, fast ett problem! I Sveriges butiker har vi hästkött som smörgåspålägg och i korvar men vanliga köttstycken får inte säljas för att det är som att man skulle sälja hund och katt har jag hört då jag frågat på affärerna. Vad i he.. finns det möjligen hundkorv att köpa? Eller katt i saltlaké till en macka, mycket mysko. Nä om man ska ha hästkött portionsvis så måste man nog tala med en slaktare eller hästuppfödare. Läste att det är billigt och smakar mycket bra, protein mässigt så sa i alla fall en person till mig att det är ungefär som nötkött fast godare. Så ungefär 18 till 22 gram protein per 100gram kan man väl säga. Jag skulle hellre byta ut nötfärs och sånt för hästkött. Det kan ju inte innehålla så mycket fett ändå när det är häst?  

- Vad jag personliga tycker så kombinerar man många stadiga proteinkällor så lär det märkas på kroppen till slut.
Äggvitor på morgonen, dem tre proteinkällorna jag ju skrivit om är bra under dagen och mot kvällarna är fisk enkelt och bra att äta.

Whey (vassle) mot Essentiella aminosyror (EAA)

Vanliga proteindrinkar med vassle är vanligast om man ser på dem som har kosttillskott, men faktiskt så intag av Essentiella aminosyror före-efter gympassen ger mer resultat åtminstone vad jag har läst. Man kan ju ta det utspitt under dagen men en ökad effekt av EAA jämnförelsevis mot Vassle och jag tror det också. Har användt mig av EAA ett bra tag nu och det behövs mindre doseringar, mindre utgifter och ingen nojja angående vilken smak som är bäst. En dos EAA kostar ca.2kr och en dos Whey kostar kanske kring 5-10kr? Är inte helt säker på det, men vill man vara säker på att inga kolhydrater finns i proteinet man tar så är det EAA och vill man ge musklerna reparation under dagen och efter träningen så är det EAA. Det är helt enkelt bättre enligt mig.

                   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0